Kúzlo otvorených viníc: Vydá sa Rača v šľapajách chýrneho viedenského Grinzingu?
Po viacerých pokusoch a jednorazových akciách sa dočkali milovníci vína pod holým nebom ďalšej fázy otvárania račianskych viníc. Zvýšený pohyb ľudí po chotári primäl pestovateľov vyskúšať nápad, ktorý dozrieval v hlavách miestnych producentov už dlho: Vyskúšať model viech Heurigen z viedenských štvrtí Grinzing a Nussdorf. Trúfalosť?
Kúsok surovej vinárskej romantiky na hranici veľkomesta. Pravý opak posh reštaurácií a vinoték s cenami prerážajúcimi strop. Štipka dobrodružstva pod hviezdnou oblohou. Debaty prerušované cvrlikaním cvrčkov. A to všetko v záujme zachovania unikátnej krajiny s pásmi vinohradníckych honov, rúnami a dozrievajúcimi strapcami šťavnatého hrozna.
V lone prírody ponúkajú vinári a vinohradníci vo viechach nielen svoje tekuté produkty, ale prispôsobili možnostiam exteriérových kuchýň aj ponuku gastronomických špecialít. Ich typickým znakom je jednoduchá príprava, chuť tradícií a odhodlané vzopretie sa moderným trendom v kuchyni, pri ktorých musíte jedlo hľadať na tanieri s lupou.
Slovo Heurigen má v týchto lokalitách hneď dva významy: buď ide o mladé, tohto resp. minuloročné víno, a tiež otvorenú príležitostnú viechu. O jej otvorení informuje vinár vyveseným vencom. Okrem kamenných viech sa ujal tento druh občerstvenia aj priamo vo viniciach.
V sezóne, ktorá trvá prakticky od apríla do novembra, mieria tisícky Viedenčanov ale aj zahraničných turistov peši či na povozoch do viníc, kde na nich čaká síce len jednoduché sedenie, ale o to srdečnejší personál a neopakovateľné výhľady.
Račiansky spolok ako autor projektu Račanský vinohradnícky chodník sa v spolupráci s partnermi, ktorými sú Bratislavský samosprávny kraj, mesto Bratislava a tiež mestská časť snaží formou osvety a podpory vyzvať račianskych vinárov, aby tento koncept tiež vyskúšali.
„Najlepšou reklamou je dobrý príklad,“ vysvetľuje predseda Račianskeho spolku Matúš Burian. „Ak sa na prvých lastovičkách ukáže, že o túto ponuku je medzi ľuďmi a zákazníkmi záujem a sú aj finančne zaujímavé, pridajú sa zakrátko aj ďalší výrobcovia. So zvýšenou konkurenciou sa bude zlepšovať a inovovať ponuka, čo bude prinášať nové benefity pre návštevníkov. Teší nás, že tie prvé pokusy sa začali a že im ako zázemie pomohli napríklad aj mobilné prístrešky, ktoré sme budovali vo viniciach práve pre tieto účely.“
Ak aj vy premýšľate nad najbližším víkendovým programom, alebo už dlhšie túžite podporiť lokálnych výrobcov a tým nepriamo aj existenciu preslávených viníc v Bratislave, nemali by ste prvé otvorené račanské vinice ignorovať.